Historie 1973-1978
Mezi lety
Toto slavné období odstartovalo v roce 1973 album The Dark Side of the Moon,
první skutečně monotematické a koncepční album skupiny. Onu "odvrácenou
stranu Měsíce" posluchači už nyní nemají hledat kdesi v kosmických
hlubinách, ale naopak přímo mezi sebou, v každodenním životě. U zrodu alba stál
nápad jít mezi obyčejné lidi a ptát se jich na starosti a problémy, které je v
životě trápí. (Tyto autentické hlasy jsou do hudby celého alba přimíchány.) A
tak se jednotlivé skladby zabývají takovými tématy jako jsou tlak všemocných
peněz, tíseň z plynoucího času či strach ze smrti. Roger Waters záměrně zvolil
jednodušší texty, které však díky své přímočarosti měly žádoucí účinek.
Spojením tohoto myšlenkového základu s vynikající hudbou a technicky dokonalým
provedením vznikl unikátní celek, který překonal všechna očekávání v
prodejnosti. Snad každý zná píseň Money, stálou součástí repertoáru Pink Floyd
se nadále staly skladby Time, Us and Them či The Great Gig in the Sky, Roger
Waters se pak i při svých sólových koncertech stále vracel k jedinečným Brain
Damage a Eclipse. Zvuk čtyřčlenné sestavy skupiny byl na tomto albu doplněn o
saxofon Dicka Perryho a "velký nebeský" vokál Clare Torry.
Po tomto albu, kterým se Floydi dotkli hvězd, nastala ve skupině menší umělecká
krize, neboť bylo těžké pokusit se překonat nepřekonatelné. Hudebníci se
scházeli ve studiu k pokusům nahrát nové album bez sebemenší chuti, tlačil však
na ně gramofonový průmysl. Fyzicky byli při práci přítomni, duchem však byli
někde jinde. Rogera Waterse nakonec napadlo využít právě těchto pocitů pro téma
nového alba. Podle jedné z písní, v jejímž textu poodhalil své rozporuplné
nitro, dostalo název Wish You Were Here (1975). Stěžejní skladbou se však stala
rozsáhlá kompozice o dvou částech, fenomenální Shine On You Crazy Diamond, věnovaná
Sydu Barrettovi. Dále na albu najdeme sarkastickou výpověď o šoubyznysu, který
se zajímá jen o peníze – Have a Cigar (s hostujícím hlasem písničkáře Roye
Harpera) a strojově chladnou Welcome to the Machine – obraz moderního světa,
jejímž jediným smyslem je pohltit každého člověka a přetavit ho v jedno ze
svých ozubených koleček. Přes počáteční rozpaky se tedy nakonec album Wish You
Were Here více než vydařilo a svým úspěchem příliš nezaostávalo za svým
slavnějším předchůdcem.
Po dalších dvou letech, v roce 1977, vzniklo třetí album doplňující mozaiku
obrazu odvrácené strany současného světa – Animals. Inspirací se tentokrát
stala konkrétní literární předloha, klasický satirický román George Orwella
Farma zvířat. Společnost je zde rozdělena na tři skupiny obyvatel: po moci
toužící prasata, jim oddané psy, kteří se neštítí žádných prostředků, aby si od
prasat vysloužili odměnu, a pronásledované ovce, zaslepeně žijící v područí psů
a prasat. Tomu odpovídají tři klíčové skladby alba: Dogs, Pigs (Three Different
Ones) a Sheep. Aby album jako celek nevyznělo jednoznačně pesimisticky, zařadil
Waters na jeho začátek i konec píseň, z níž lze čerpat naději – Pigs on the
Wing. Album Animals vzniklo v době nástupu punk-rocku, který byl programově
zaměřen proti "nudným starým prďolům" jako byli Floydi. Možná i tento
fakt byl příčinou toho, že zvuk alba je mnohem surovější a ostřejší než na co
byli posluchači u Floydů dosud zvyklí. Možná chtěli Pink Floyd světu dokázat,
že jsou stále plni energie a mají posluchačům co říci. V každém případě od této
doby patří melancholické rozjímání již nenávratně minulosti.
Protože vliv Rogera Waterse ve skupině sílil, dva ze zbylých členů našli v roce
1978 seberealizaci na svých sólových projektech. David Gilmour natočil album s
prostým názvem (a právě takovými písněmi) David Gilmour, zatímco Rick Wright se
na svém albu Wet Dream nechal inspirovat svými toulkami s jachtou po
Středozemním moři.
Vše spělo k roku 1979, kdy Watersovy noční můry vyústily v grandiózní projekt,
kterým Pink Floyd šokovali svět tak, jako nikdy předtím.