Historie 1979-1986
Na konci sedmdesátých let již Watersovy deziluze a znechucení světem okolo sebe
dosáhly takové úrovně, že zákonitě muselo dojít k nějakému zásadnímu zvratu.
Během turné s názvem In the Flesh v roce 1977, kdy Floydi koncertovali na
obrovských stadiónech, přicházelo stále více diváků nikoliv za hudbou, ale za
pivem a vyřvat se uprostřed davu. Citlivé a vnímavé publikum, jak je znali z
přelomu šedesátých a sedmdesátých let, patřilo již jen vzpomínkám – mašinérie
však byla rozjetá. Ať předkládali posluchačům sebezávažnější myšlenky, ti na ně
nebyli zvědaví, chtěli se pouze vyřádit při Money. Po jednom takovém koncertu
Waters prohlásil, že by byl raději, kdyby mezi skupinou a publikem stála zeď!
Tak vzniklo dvojalbum The Wall (1979) – velkolepá zpověď Rogera Waterse, v níž
se mu podařilo shrnout své pocity prostřednictvím zčásti autobiografického a
zčásti fiktivního příběhu rockové hvězdy jménem Pink. Ztráta otce v nesmyslné
válce, výchova panovačnou matkou, teror učitelů, kteří v dětech s úspěchem
potlačují zájem o cokoliv, netolerantní hysterická manželka, tupé publikum – to
vše je v písních ztvárněno. To vše představuje jednotlivé cihly symbolické zdi,
kterou kolem sebe staví každý z nás, aby ochránil své citlivé nitro před
krutostmi světa. To vše vede k izolaci, která je smutnou realitou dnešního
světa. Waters však jde ještě dál. Nachází paralelu mezi hvězdou pop-music a
diktátorem, mezi peklem rockového koncertu a peklem války. Nechává hlavního
hrdinu postupně proměnit z osamělého dítěte ve fašistického diktátora. V
dramatickém závěru však Pink prohlédne a postaví sám sebe před symbolický soud,
v němž proti němu svědčí ti, kteří jej svým chováním přinutili vybudovat kolem
sebe bariéru. Je odsouzen ke ztrátě své ochranné zdi – má být vystaven tváří v
tvář svému okolí. Zhoubná zeď se hroutí a v jejích troskách začíná nový život,
bez izolace.
The Wall vznikala od počátku jako promyšlený multimediální projekt – plánovalo
se album, pódiové ztvárnění a film. Když koncem roku 1979 album spatřilo světlo
světa, lámalo všechny rekordy v prodejnosti, podobně jako The Dark Side of the
Moon. Pochází z něj snad nejslavnější hit Pink Floyd: Another Brick in the Wall
(Part 2). Hudebně i textově je album kompletně Watersovým dílem, kromě jedné
písně, jejímž spoluautorem je producent Bob Ezrin a tří písní, na nichž se
podílel David Gilmour – jednou z nich je vynikající Comfortably Numb.
Během koncertů v letech
Film Pink Floyd: The Wall byl natočen v roce
Tak jako se fiktivní Pink mění ve Watersově příběhu v krutého diktátora,
podobným procesem procházel i sám autor ve své vlastní skupině. Pro ostatní
Floydy bylo na počátku osmdesátých let již velmi obtížné se svým šéfem
spolupracovat. Největší roztržky probíhaly mezi Watersem a Gilmourem, který
pochopitelně nesdílel Watersovu posedlost a měl proto jiné představy o dalším
směřování kapely. První obětí narůstajícího napětí uvnitř Pink Floyd se stal
Rick Wright, který byl donucen skupinu opustit po skončení turné The Wall.
V zúžené sestavě natočila zbylá trojice v roce 1983 album The Final Cut, které
je hudebně i textově jakýmsi dodatkem The Wall (obsahuje některé skladby, které
byly původně plánovány pro The Wall). Toto album již bývá považováno za
Watersovo sólové album – Gilmour ani Mason se na něm autorsky nijak nepodíleli
a spolu s několika dalšími hostujícími hudebníky byli poníženi na doprovodnou
skupinu Rogera Waterse. Je to album výrazně antimilitaristické, s poměrně
vyzrálými texty. Svým zvukem má již jen velmi málo společného s Floydy
sedmdesátých či dokonce šedesátých let, nicméně pro příznivce Rogera Waterse je
nepochybně jedním z nejlepších.
Po albu The Final Cut Pink Floyd nekoncertovali, v roce 1984 se všichni
rozprchli za svými sólovými aktivitami a nad budoucností skupiny se vznášel
otazník. Pink Floyd byli všeobecně považováni už za mrtvou skupinu